Hoe ze prototypen bij Apple

De producten van Apple staan bekend om de gebruikersvriendelijkheid. Gebruikersgemak is wat Apple écht groot gemaakt heeft. Eerst in 1984 met de Macintosh. Later weer, in 2007, met de iPhone. Dat er bij Apple een aantal slimme koppies aan het werk zijn mag duidelijk zijn. Marcel van Os is daar één van. Deze Nederlandse designer werkt al jaren lang bij Apple als Human Interface Designer en is onder andere eigendom van diverse belangrijke patenten van Apple, waaronder de bekende slide-to-unlock functie die we allemaal kennen van de iPhone.

Afgelopen maand kregen wij, UX studenten van de HU, de kans Marcel kort te spreken. Vanuit Utrecht belden wij hem op in Californië, waar hij vanuit de auto onze vragen wilde beantwoorden. (Via FaceTime, uiteraard.)

Natuurlijk was er de vraag 'wat verdien je daar nou bij Apple?' (we blijven brutale studentjes, hè), maar ook kwam de vraag langs welke prototyping tools ze bij Apple gebruiken. Als UX’er ben je een groot deel van je werkdag bezig met prototypes bouwen, dus erg interessant om te weten welke tools ze bij Apple gebruiken!

Keynote

Als eerste noemde Marcel het programma Keynote. Keynote is Apple’s eigen presentatie-app, vergelijkbaar met Microsoft’s PowerPoint. Keynote wordt bij Apple gebruikt als prototyping tool om snelle interacties mee te testen. Ook gebruiken ze de tool om verschillende soorten flows van een app uit te proberen. In Keynote kan je snel iets opzetten, klikbaar maken om het vervolgens via iCloud te syncen met je iDevice en te testen. Vooral de 'Magic Move' transitie was volgens Marcel een handige tool om snel animaties mee te maken en testen.

Framer.JS

Om wat meer ingewikkelde vormen van interactie te testen gebruiken ze bij Apple Framer.js, een in Nederland(!) ontwikkelde prototyping-app. Als voorbeeld werd (als ik het mij goed herinner) de Reminders-app genoemd. Deze unieke UI, in combinatie met verschillende gestures en animaties, zijn lastig te testen in een tool als Keynote. Omdat je in Framer vooral met code bezig bent zijn de mogelijkheden praktisch eindeloos.

Xcode en Swift

Keynote en Framer worden dus regelmatig gebruikt — maar toch is het Xcode waar nog steeds de meeste prototyping in gebeurd bij het bedrijf. Volgens Marcel hebben ze in het team 'een paar developers' die alles razendsnel in Xcode en Swift kunnen uitwerken.

Geheimzinnige tool

Als laatste gebruikt Apple volgens Marcel ook een 'eigen tool': Prototyping software die in-house ontwikkelt is door en voor het bedrijf zelf. Hier werd - het is en blijft natuurlijk Apple - lekker geheimzinnig over gedaan. We konden er in ieder geval maar beter van uit gaan dat deze tool nooit publiek beschikbaar gaat zijn. Maar wie weet. Ben stiekem wel erg benieuwd.

Verschil tussen vroeger en nu

Zelf had ik de vraag gesteld of er veel verschil was in de manier van werken van het UI/UX-team in het Forstall-tijdperk en in het 'nu', onder leiding van eindbaas Sir Jony Ive. Volgens Marcel viel deze verandering wel mee. Natuurlijk ziet het eindproduct er anders uit, de manier van werken is hetzelfde gebleven.

Wel was er een verschil tussen de tijd wanneer Steve Jobs nog leefde en nu. Steve vond het bij prototypes heel erg belangrijk dat alles er zo snel mogelijk, zo echt mogelijk uit zag en aanvoelde. Elk kleurtje en elke animatie hoorde volgens Steve bij de ervaring, en dit moest zo snel mogelijk in een prototype verwerkt worden.

Tegenwoordig maakt Apple zó veel Software-producten in korte tijd dat het bedrijf meer in de structure en skeleton-fase hun prototypes bouwt en de surface-plane wat later aan bod komt.

Al met al een interessant gesprek met een paar hele interessante insights in het bedrijf, al ben ik nog steeds wel erg nieuwsgierig naar die geheimzinnige tool. Mochten jullie nog een stagiair zoeken, Apple..?

Verder lezen...

Daar is 'ie dan (eindelijk): RMCreations V2!

Daar is 'ie dan (eindelijk): RMCreations V2!

Na ruim 4 jaar tijd werd het eens tijd voor wat nieuws. En met trots kan ik zeggen dat het nu eindelijk zo ver is! RMCreations V2 is online! Helemaal responsive en met gloednieuwe projecten in 't portfolio!

PSD Freebie: 'Damkso' website template

PSD Freebie: 'Damkso' website template

Een klein cadeautje voor jullie mede-designers / ontwikkelaars! Damsko is een verdraaid handig PSD'tje om te gebruiken bij het ontwerpen van je nieuwe site of bij het maken van een snelle mock-up.

Hoe ze prototypen bij Apple

Hoe ze prototypen bij Apple

De producten van Apple staan bekend om de gebruikersvriendelijkheid. Gebruikersgemak is wat Apple écht groot gemaakt heeft. Eerst in 1984 met de Macintosh. Later weer, in 2007, met de iPhone. Dat er bij Apple een aantal slimme koppies aan het werk zijn mag duidelijk zijn.

© 2016 RMCreations. Create something you love.